For kjøkken, bad og andre røykutsatte rom
Varmesensoren reagerer kun på temperaturøkninger og ignorerer røyk og damp. I rom som kjøkken, bad, garasje eller tekniske rom, kan partikler som stekeos og vanndamp utløse falske brannalarmer. Her kan det være bedre å bruke en varmesensor. Den reagerer på brå temperaturendringer eller unormalt høy temperatur, og vil utløse brannalarmen.
Plassering
På samme måte som med røykvarsler anbefales plassering 50 cm fra vegg og på det høyeste punktet på taket.
Det anbefales også å teste plassering i forhold til dekning før du skrur enheten fast.
Tilkobling i app
- Vri lokket bak varmesensoren lett for å åpne baksiden
- Dra ut plastikklappen til batteriet
- Røykvarsleren vil være i tilkoblingsmodus første gangen den tilkobles batteriet og vil starte å søke etter Huben (LED-lampen blinker regelmessig)
- Trykk på + på startsiden i appen -> Legg til enhet -> Velg Viking Guard -> "Intelligent heat alarm" -> Velg "Enheten har ikke QR-kode" og følg instruksjonene i appen
Appen min sier at en røykvarsler er offline, hva gjør jeg?
Det kan være ulike årsaker til at varmsensoren er offline. Dette kan være noen løsninger:
1) Har du fått varsel om lavt batteri? Bytt batteriet i varmsensoren.
2) Kjør en test av røykvarsleren ved å trykke på den store knappen i fronten av varmsensoren.
3) Ustabil forbindelse med Huben. Hvis røykvarsleren går offline kan dette skyldes rekkevidde. Plasser varmsensoren nærmere hub eller en strømsatt enhet. Strømsatte enheter fungerer som en forsterker og bidrar til å styrke Zigbee-signalene. Har du allerede en sirene kan det være den bør flyttes på. Ta kontakt med support så kan vi hjelpe deg med å finne en god plassering.
4) Har du flere varmesensorer eller røykvarslere kan du også kjøre en test ved å bytte plass med en som er stabil. Med dette kan du avdekke om det skyldes rekkevidden eller feil med varmesensorer.